Zgierz - wydarzenia, komentarze, opinie
Użytkownik
Do Zgierza dotrze małe metro. Do Manufaktury dojazd w 12 minut!
W tym tygodniu popisana została umowa na budowę tunelu średnicowego, który ma połączyć dworce Łódź Fabryczna, Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec. W tunelu powstaną dwa dodatkowe przystanki - jeden w okolicach Manufaktury i drugi w rejonie skrzyżowania alei Kościuszki z ulicą Zieloną.
Po jego wybudowaniu łodzianie zyskają „małe metro”, w którym pociągi Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej będą kursowały nawet co 8 minut. Ale budowa tunelu to także rewolucyjna zmiana w obsłudze połączeń z Łodzią miast takich jak Zgierz, Stryków, Głowno czy Ozorków. Łódzka Kolej Aglomeracyjna zapowiada, że pociągi z tych kierunków będą kierowane ze stacji Łódź Żabieniec do tunelu, co oznacza że przejazd do ścisłego centrum Łodzi skróci się znacząco.
Przejazd ze Zgierza do Manufaktury zajmie około 12 minut, a do ulicy Zielonej dwie minuty dłużej. ŁKA jest już przygotowana do obsługi tunelu, ma opracowany układ połączeń z jego uwzględnieniem. Pociągi nie będą kończyć, jak dzisiaj, biegu w Łodzi. - Mamy już gotowy układ nowej siatki połączeń w województwie - mówi Janusz Malinowski, prezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. - Wydłużone zostaną dotychczasowe trasy pociągów z Kutna przez Zgierz do Radomska, z Łowicza przez Zgierz do Tomaszowa Mazowieckiego i Opoczna oraz z Sieradza do Skierniewic i dalej w kierunku Warszawy. Na terenie aglomeracji łódzkiej planowane jest uruchomienie linii wahadłowych: W1 ze Zgierza przez tunel i Łódź Fabryczną do Dworca Łódź Widzew orazW2 z Pabianic przez tunel i Łódź Fabryczną do Łodzi Widzewa. Pociągi będą kursowały co 8 minut. Do realizacji tych połączeń Spółka wykorzysta obecny, jak i nowy tabor. W chwili obecnej realizowane są dwa projekty - zakup 14 nowych pojazdów Impuls II oraz wydłużenie 10 posiadanychprzez ŁKA pociągów FLIRT3 o trzeci, środkowy człon. Zgodnie z harmonogramem prac, budowa tunelu ma się zakończyć w 2022 roku.
Offline
Gość
Fakt mozna bylo dostrzec troche pozytywnych zmıan ale to co odwalila ostatnıo dyrektorka muk zgierz to przesada i powinna poniesc konsekwencje. Ruszyla zastepcza komunikacja ale przystanki nowe z rozkladami tylko w zgierzu. Dlaczego tej pani nıe interesuje gmına ani ozorkow. Tam nıe mıelismy ani przystankow bloto tylko ani rozkladow nawet informacji nıc. Ale panı z muk to nawet osobiscıe latala w zgierzu po przystankach bo tu mieszka. Calkıem zaniedbala ınne gmıny. Czy to normalne. W koncu odpowıada za tramwaj. Autobusu w gmınıe zgıerz nıe zrobila ale nowe linie w zgierzu tak. To skandal ze zajmuje sıe tylko swoım mıastem powodujac chsos w ınnych
Użytkownik
W Zgierzu rusza naprawa wiaduktu. Duże utrudnienia
Budowa tymczasowego przęsła na wiadukcie w Zgierzu wymusi dość długie przerwy w ruchu na liniach wychodzących w kierunku Kutna i Łowicza. Spowoduje to duże utrudnienia dla podróżnych, głównie Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Wkrótce zgierski węzeł będzie podlegał głębszemu remontowi.
Na bardzo duże utrudnienia muszą przygotować się podróżujący z Łodzi do Łowicza i Kutna. PKP PLK przygotowuje się bowiem do remontu dwóch wiaduktów na terenie Zgierza. Prace na jednym z nich rozpoczną się już na początku marca. Zmieniona organizacja ruchu będzie obowiązywać przez aż dwa miesiące, a obie linie kolejowe – nr 15 (Łódź Kaliska – Bednary) i 16 (Łódź Widzew – Kutno) – będą na odcinkach na północ od Zgierza zamknięte.
Jeszcze w tym roku przetarg na dalsze roboty
Naprawiany będzie leżący jeszcze na terenie stacji Zgierz wiadukt nad ul. Długą. – Planowana jest wymiana stalowego przęsła, które zastąpi konstrukcja tymczasowa. Naprawa ma na celu poprawę stanu wiaduktu. Dodatkowo remont pozwoli na podniesienie pionowej skrajni drogowej, która obecnie wynosi 3,6 m dla ruchu kołowego – mówi Magdalena Janus z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Prace będą kosztować 1,3 mln zł, a ich wykonawcą będzie Trakcja PRKiI.
Offline
Gość
Flotę spółki MARKAB pana Marka Wachowicza zasiliło pięć ekologicznych pojazdów - zasilane są gazem CNG, w pełni klimatyzowane, niskopodłogowe i przystosowane do potrzeb niepełnosprawnych. Napis "jestem ekologiczny" świadczy o tym, że zgierskie pojazdy spełniają najwyższe normy europejskiego standardu emisji spalin Euro 5 i Euro 6.
Użytkownik
Wieliczka kupuje nowe i sprawdzone autobusy
Aż 12 nowych autobusów w różnych konfiguracjach chce zamówić Wieliczka. Miasto podzieliło zamówienie, więc na ulice może trafić nawet kilka marek. Jedno jest pewne, że transport publiczny wzbogaci się o autobusy z napędem dieslowym. Producent będzie miał rok na dostarczenie pojazdów.
Wieliczka kupuje 12 autobusów w podziale na 3 części. Wszystkie pojazdy będą niskoemisyjne, spełniające normę emisji spalin Euro 6, niskopodłogowe oraz zasilane olejem napędowym. Zamówienie różni się jedynie długością autobusów. Najwięcej sztuk, bo 8, zostanie zamówionych w konfiguracji maxi od 11,800 do 12,2 m. Po dwie sztuki miasto kupi w konfiguracji midi od 8,5 do 9,6 m oraz mini od 7 do 8 m.
Pojazdy tylko sprawdzone
Zamawiający zaznacza, że konstrukcja pojazdów i zastosowane rozwiązania mają zagwarantować co najmniej 10 lat eksploatacji. Zastosowane rozwiązania techniczne muszą być sprawdzone, produkowane seryjnie, a ich niezawodność musi być potwierdzona w kilkuletniej eksploatacji. Zakup zostanie sfinansowany częściowo z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014–2020.
Offline
Użytkownik
Nowe autobusy wyjadą na ulice Oświęcimia na przełomie kwietnia i maja
Na przełomie kwietnia i maja br. pierwszych pięć nowych autobusów spośród 19 zakupionych przez Miejski Zakład Komunikacji w Oświęcimiu wyjedzie na ulice miasta.
"Kolejne autobusy będą pojawiały się co kwartał, aż do wiosny 2019 r." - powiedziała rzeczniczka magistratu Katarzyna Kwiecień.
Autobusy będą kosztowały łącznie 21 mln zł. Miejski Zakład Komunikacji pozyskał na tę inwestycję blisko 18 mln zł z funduszy UE. 3 mln zł będzie pochodziło z pieniędzy komunalnej spółki.
Większość z 19 autobusów Solaris, które trafią do Oświęcimia, zostanie wyposażona w ekologiczne silniki spalinowe spełniające normy czystości spalin Euro6. Siedem z nich będzie miało napęd hybrydowy.
W pojazdach zainstalowane zostaną wysuwane platformy na wózki inwalidzkie. "Wyposażenie obejmie też m.in. wi-fi, porty USB, ładowarki do urządzeń mobilnych. Przedział pasażerski będzie klimatyzowany, a wewnątrz i na zewnątrz zainstalowane zostaną kamery monitoringu" - poinformowała prezes oświęcimskiego MZK Bożena Fraś.
MZK w Oświęcimiu zatrudnia 140 osób. Park autobusowy liczy 48 pojazdów. Oprócz miasta kursują one także w gminach Oświęcim, Brzeszcze, Chełmek i części Libiąża. Rocznie pokonują one ok. 2,4 mln km.
Offline
Użytkownik
W innych miastach kupują nowe autobusy, a po Zgierzu śmigają z demobilu.
Autobusy prosto z fabryki przyjechały do Sieradza
Kolejne dwa nowe pojazdy będą wozić pasażerów MPK. Charakterystyczne Solarisy w żółto-szarych barwach przewoźnika zostały zakupione w ramach unijnego dofinansowania.
W sumie do miasta trafiło 8 nowoczesnych pojazdów spełniających normę emisji spalin EURO 6. - Korzyści związane z wymianą taboru już odczuwamy. Nasz tabor został odmłodzony. Przed realizacją projektu średni wiek autobusów wynosił ok. 16 lat, teraz jest 9. Spadły też nam koszty utrzymania autobusów. Pierwszy raz od dziesięciu lat, w pierwszym kwartale roku wzrosła nam również liczba przewożonych pasażerów - mówi Roman Zawiasa, prezes MPK.
Na tym nie koniec zakupów sieradzkiego przewoźnika. Miasto otrzymało kolejne dofinansowanie do wymiany taboru w wysokości ponad 2 milionów złotych. MPK wzbogaci się o kolejne 3 autobusy. Pierwszy z nich trafi do Sieradza we wrześniu 2019 r., kolejny w grudniu 2019 a ostatni w marcu 2020.
W ciągu kolejnych dwóch lat w Sieradzu pojawi się także siedem autobusów elektrycznych. Sieradz jest jednym z dwóch samorządów w województwie łódzkim, obok Tomaszowa Mazowieckiego, które biorą udział w programie Bezemisyjny Transport Publiczny. Zakup pojazdów sfinansuje Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
źródło: Urząd Miasta Sieradza
Offline
Użytkownik
Zgierz: Jaka przyszłość miejskich autobusów?
Podczas gdy Pabianice inwestują w autobusy fabrycznie nowe, do obsługi zgierskiej komunikacji miejskiej kierowane są kolejne pojazdy sprowadzone jako używane. Czy dotychczasowa polityka taborowa miejscowego przedsiębiorstwa komunikacyjnego będzie kontynuowana – nie wiadomo. Informacji w tym zakresie nie udziela ani sam przewoźnik, ani będące jednym z jego właścicieli miasto.
Dwa porównywalne wielkościowo podłódzkie miasta leżące po przeciwnych stronach aglomeracji – 66-tysięczne Pabianice na jej południu i 57-tysięczny Zgierz na północy – borykają się w ostatnim czasie z bardzo podobnymi problemami komunikacyjnymi. W obu istniało realne zagrożenie likwidacji komunikacji tramwajowej w związku z katastrofalnym stanem infrastruktury, w obu eksploatowany jest też częściowo przestarzały tabor autobusowy należący do niewielkich przedsiębiorstw. Satelickie ośrodki przyjęły jednak różne drogi pokonywania tych trudności.
Wielkie inwestycje to także wielkie zobowiązania finansowe
W Pabianicach postawiono na wielkie inwestycje unijne. Bardzo duży sukces osiągnięto w aplikowaniu o dotacje z Regionalnego Programu Operacyjnego: olbrzymie środki pozwolą na gruntowną modernizację trasy tramwajowej i wymianę połowy floty Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego, dzięki czemu lokalna spółka dysponować będzie wyłącznie pojazdami nie starszymi niż kilkuletnie. Wysoki okazał się jednak koszt związany z podjętymi decyzjami: wkład własny jest tak duży, że miasto musiało zadłużyć się, emitując obligacje.
Tymczasem Zgierz przyjął metodę małych kroków. Tamtejszy magistrat zapowiada złożenie wniosku o środki z RPO na remont tramwaju, ale tylko na krótkim odcinku trasy. Pozwoli on na przywrócenie ruchu na linii 45 do pętli Plac Kilińskiego, ale nieczynna pozostanie najprawdopodobniej biegnąca przez ścisłe centrum trasa 46 (idąca dalej do Ozorkowa). Polityka taborowa miejscowego Markabu opiera się natomiast na sprowadzaniu kolejnych pojazdów używanych – choć młodszych niż wycofywane mercedesy generacji O405N, to wciąż nie najnowszej generacji.
Przewoźnik i miasto na temat planów taborowych milczą
W marcu opisywaliśmy na naszych łamach zakup czterech mercedesów citaro zasilanych CNG. Dwa przegubowce mają po 13 lat, dwa wozy standardowe – po 11. Nie wiemy jednak, czy w Zgierzu planowane są w najbliższym czasie kolejne podobne zakupy. Markab odmówił nam odpowiedzi na pytanie dotyczące zamierzeń w tym zakresie. Jasnych deklaracji nie usłyszeliśmy także w zgierskim magistracie.
– Miasto jest tylko jednym z wielu udziałowców spółki. Nie jestem upoważniona do udzielania informacji dotyczących takich spraw – stwierdziła jedynie Renata Karolewska, pełnomocnik ds. komunikacji społecznej w Urzędzie Miasta Zgierza. Przypomnijmy, że Zgierz ma mniejszościowy pakiet udziałów w Zgierskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym „Markab” – dysponuje 66 udziałami, podczas gdy 67 pozostaje w rękach przedsiębiorcy Marka Wachowicza, który jest także prezesem zarządu przedsiębiorstwa.
Offline
Użytkownik
Kołobrzegu zwiększa flotę nowoczesnych autobusów
Kolejne nowoczesne autobusy wyjadą na ulice Kołobrzegu. Zakup nowych ośmiu pojazdów ma nastąpić do końca w 2018 roku. Ponad 80 procent kosztów pokryje unijna dotacja.
To druga w ostatnim czasie modernizacja taboru komunikacji miejskiej w nadmorskim kurorcie z pomocą środków Regionalnego Programu Operacyjnego.
- Po ubiegłorocznym zakupie ośmiu nowoczesnych pojazdów, do floty kołobrzeskich autobusów dołączy niebawem kolejnych sześć - mówi Anna Mieczkowska, członek Zarządu Województwa Zachodniopomorskiego.
Inwestycja poprawi komfort podróży, bezawaryjność, a przede wszystkim dbałość o środowisko. Autobusy bowiem - jak podkreśla prezes KM Kołobrzeg Jan Warchoł - wyposażone będą w silniki spełniające normę Euro VI. Koszt przedsięwzięcia wyniesie prawie 6,3 mln zł. na zakup pojazdów urząd marszałkowski przeznaczy z unijnych funduszy ponad 4,3 mln zł.
Projekt wpisuje się w założenia 2 Osi Priorytetowej „Zrównoważony transport”, działanie 2.3 „Zrównoważona multimodalna mobilność miejska i działania adaptacyjne łagodzące zmiany klimatu w ramach Strategii ZIT dla Koszalińsko-Kołobrzesko-Białogardzkiego Obszaru Metropolitalnego” Zintegrowane Inwestycje Terytorialne to narzędzie służące wdrażaniu Funduszy Europejskich wpływających na zrównoważony rozwój miast i ich obszarów funkcjonalnych. W ramach ZIT dla KKBOF zaplanowano w obecnej perspektywie unijnej 40 mln euro.
Offline
Gość
Zgierska Radna PiS Agata Grzelak-Makowczyńska zapowiada, że jeżeli zostanie wybrana na kolejną kadencję to wprowadzi bezpłatną komunikację miejską dla mieszkańców Zgierza.
Gość
To samo Waldemar Buda obiecuje mieszkańcom Łodzi :-)
Warto przeczytać tekst w portalu samorządowym pt. Bezpłatna komunikacja publiczna atutem polskich miast.
Jedno trzeba mieć na uwadze - to, że pasażerowie nie muszą kupować biletów, nie oznacza, że komunikacja jest bezpłatna :-) Koszty jej funkcjonowania przecież nadal będą ponoszone, a tym kimś raczej nie będą pomysłodawcy darmowych przejazdów, którzy - nic nie tracąc, zyskują na takich pomysłach społeczne poparcie :-)
Użytkownik
W Rumuni zmieniają autobusy na elektryczne produkowane w Polsce.
Natomiast w Zgierzu poniemiecki demobil z lat 90 wymieniany jest na nowszy, także demobil.
Elektromobilność. Solaris dostarcza autobusy elektryczne do Rumunii
Do miasta Kluż-Napoka dotarła pierwsza dostawa e-autobusów. Dziesięć pojazdów dostarczyła polska firma Solaris.
To efekt wartego 5,8 mln dolarów programu elektryfikacji transportu publicznego w tym mieście. W jego ramach w przyszłym roku miasto zakupi 30 kolejnych autobusów elektrycznych, a do 2025 r. cały transport publiczny będzie zeroemisyjny.
Autobusy Solarisa mają 78 miejsc siedzących, ich zasięg na jednym ładowaniu wynosi 105 km. Kluż-Napoka to nie jedyny potencjalny klient Solarisa w Rumunii. W najbliższym czasie plany wyposażenia transportu publicznego w 100 „elektryków” ma Bukareszt. Trzydzieści kolejnych chce nabyć inne rumuńskie miasto, Suczawa.
Offline