Ogłoszenie

Posty można dodawać bez uprzedniej rejestracji. Kontakt redakcja.zsi@wp.pl

#541 2018-06-22 16:51:37

meva

Użytkownik

Zarejestrowany: 2013-08-28
Posty: 203

Re: komunikacja

Volvo dostarczy miejskie autobusy hybrydowe do Grudziądza

Volvo Polska dostarczy autobusy hybrydowe Miejskiemu Zakładowi Komunikacyjnemu
w Grudziądzu. To kolejne miasto w Polsce zamawiające tego typu pojazdy – w ubiegłym roku Volvo dostarczyło największą jak dotąd flotę 35 hybryd do Sosnowca, w ostatnim czasie firma wygrała też przetargi na dostawę autobusów miejskich o napędzie hybrydowym do Krakowa, Jeleniej Góry, Białegostoku i Krosna.

Miejski Zakład Komunikacyjny w Grudziądzu rozstrzygnął przetarg na dostawę siedmiu nowych autobusów miejskich o napędzie hybrydowym, a także siedmiu stacji wolnego i dwóch szybkiego ładowania.
Do tej pory Volvo na całym świecie dostarczyło operatorom transportu publicznego ponad 4 tys. zelektryfikowanych autobusów.

Zgodnie ze specyfikacją przetargową autobusy muszą pomieścić co najmniej 80 pasażerów, w tym 28  na miejscach siedzących (co najmniej 6 dostępnych z poziomu podłogi). Mają być zasilane silnikiem spalinowym spełniającym normy Euro 6 i elektrycznym – trójfazowym, być wyposażone w akumulatory litowo-jonowe i system odzyskiwania energii. W środku mają się znaleźć się co najmniej 3 kasowniki do biletów, monitoring, minimum 2 podwójne porty USB w przestrzeni pasażerskiej i 1 w kabinie kierowcy.
Takie parametry spełniają autobusy miejskie Volvo 7900 Hybrid. Są zasilane energią elektryczną podczas ruszania i postojów na przystankach. Po osiągnięciu prędkości 15-20 km/h przełączają się na zasilanie silnikiem diesla. Są wyposażone w baterie, silnik elektryczny i mały silnik diesla. Baterie ładują się podczas hamowania, a autobus nie wymaga dodatkowej infrastruktury do ładowania. Autobusy tego typu zużywają od 30 do 40 proc. mniej paliwa i emitują od 40 do 50 proc. mniej spalin w porównaniu z analogicznymi autobusami z napędem diesla. Są też bardzo ciche, a ich wnętrze i wyposażenie może być konfigurowane w zależności od potrzeb zamawiającego.

– Grudziądz jest kolejnym polskim miastem, które zdecydowało się na pojazdy o napędzie hybrydowym. Dzięki temu mieszkańcy już niedługo będą mogli jeździć nowoczesnymi i ekologicznymi autobusami. Napęd hybrydowy bardzo dobrze sprawdza się w ruchu miejskim - dzięki wykorzystaniu silnika elektrycznego podczas zatrzymania i przy niedużych prędkościach zużywa mniej paliwa, emituje mniej zanieczyszczeń, jest cichy, a co za tym idzie – dużo bardziej przyjazny dla środowiska niż tradycyjne autobusy napędzane silnikami diesla – mówi Małgorzata Durda, dyrektor Volvo Buses na Polskę i Kraje Bałtyckie.

Czytaj też: Kolejnych siedem hybryd Volvo dotarło do Sosnowca

Autobusy hybrydowe Volvo trafią do Grudziądza w ciągu dziewięciu miesięcy od daty złożenia zamówienia – bezpośrednio z wrocławskiej fabryki Volvo, gdzie produkowane są seryjnie od 2010 roku.

W Polsce hybrydy Volvo jeżdżą we Wrocławiu, Sosnowcu, Inowrocławiu, Tarnowskich Górach i Warszawie, a ostatnio firma wygrała przetargi na dostawę tego typu pojazdów do Krakowa, Jeleniej Góry, Białegostoku i Krosna. W uiegłym roku Volvo dostarczyło 35 hybryd do Sosnowca – to największa obecnie w Polsce flota autobusów o napędzie hybrydowym.

http://www.portalsamorzadowy.pl/gospoda … 109711.html

Offline

#542 2018-07-27 21:56:36

Radek

Użytkownik

Zarejestrowany: 2014-07-08
Posty: 130

Re: komunikacja

Miliard złotych rocznie ma trafiać do samorządów na rozwój ekologicznego transportu. Ciekawe ile z tego "ugryzie" Markab.

Offline

#543 2018-10-08 19:24:44

ursus

Użytkownik

Zarejestrowany: 2012-04-19
Posty: 60

Re: komunikacja

W Zgierzu bez zmian nadal sprowadzany jest szrot z państw gdzie autobusy zostały wycofane z ruchu.

Przemyśl zakupił 15 nowych autobusów dla komunikacji miejskiej

Wszystkie z zamówionych przez samorząd autobusów są przystosowane do przewozu osób poruszających się na wózkach inwalidzkich (fot. mat. pras. Autosanu)
Do Przemyśla (Podkarpackie) dotarły pierwsze dwa z 15. zakupionych przez samorząd miasta autobusów wyprodukowanych przez Autosan. W ciągu najbliższych tygodni do miasta dostarczone zostaną kolejne pojazdy. Wartość zamówienia to ok. 13,8 mln zł.

Wszystkie z zamówionych przez samorząd autobusów są przystosowane do przewozu osób poruszających się na wózkach inwalidzkich (fot. mat. pras. Autosanu)
Do Przemyśla (Podkarpackie) dotarły pierwsze dwa z 15. zakupionych przez samorząd miasta autobusów wyprodukowanych przez Autosan. W ciągu najbliższych tygodni do miasta dostarczone zostaną kolejne pojazdy. Wartość zamówienia to ok. 13,8 mln zł.

Jak poinformował rzecznik prasowy prezydenta Przemyśla Witold Wołczyk, samorząd zakupił 13 pojazdów z silnikiem diesla oraz dwa napędzane gazem CNG.Rzecznik podkreślił, że autobusy zostały zakupione w ramach projektu realizowanego przez Miejski Obszar Funkcjonalny (MOF), w partnerstwie z powiatem przemyskim oraz gminą Przemyśl.

"Głównym celem projektu jest zmniejszenie emisji zanieczyszczeń uciążliwych dla środowiska jak i mieszkańców. Będzie to możliwe poprzez wymianę części taboru autobusowego. Nowe pojazdy bowiem spełniają najnowsze normy emisji spalin Euro 6" - zaznaczył.

Wszystkie z zamówionych przez samorząd autobusów są przystosowane do przewozu osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Natomiast dla pasażerów niedowidzących oraz niewidomych w newralgicznych miejscach autobusu umieszczone są specjalne piktogramy. Pojazdy są również wyposażone w system zapowiedzi głosowych, klimatyzację oraz monitoring. Nowe autobusy mogą przewieźć 95 pasażerów.

Jak zaznaczył Wołczyk, pierwsze dwa egzemplarze autobusów Sancity 12 LF, które zostały dostarczone do Przemyśla będą wozić mieszkańców od najbliższego poniedziałku.

W ramach projektu, oprócz samych autobusów zakupiono również ich wyposażenie. Sprzęt m.in. system informacji pasażerskiej, monitoring i kasowniki trafią nie tylko do nowych pojazdów, ale także do już jeżdżących po Przemyślu. W sumie zakupionych zostało 40 kompletów wyposażenie autobusów.

Wołczyk dodał, że w ramach tego samego projektu zmodernizowana została również ul. Wysockiego. "Droga został poszerzona do 7 metrów, wzmocniona została nawierzchnia, wybudowane zostały chodniki, ścieżki rowerowe i zatoki autobusowe. Ponadto na całej długości wybudowano oświetlenie drogowe" - powiedział.

Wartość robót drogowych wykonywanych w ramach przebudowy ul. Wysockiego wyniosła ok. 5,5 mln zł. Termin zakończenia prac zaplanowano na koniec lipca 2018 roku.

W sumie wartość projektu pn. "Rozbudowa i integracja systemu komunikacji publicznej na terenie MOF Przemyśl" wynosi prawie 29 mln zł. Wartość dofinansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego woj. podkarpackiego to prawie 20 mln zł.

https://www.portalsamorzadowy.pl/gospod … 14488.html

Offline

#544 2018-11-01 09:34:20

katon

Gość

Re: komunikacja

Kierownik MUK Iwona Boberska nie ma się czym chwalić, iż komunikacja miejska w Zgierzu 1 listopada jest bezpłatna, wszak byli kierownicy MUK - Krzysztof Cichy, Adam Kacprzycki czy Mariusz Miśkiewicz również tego dnia wprowadzali bezpłatną komunikację dla mieszkańców Zgierza.

#545 2018-11-02 17:58:02

Laluś

Użytkownik

Zarejestrowany: 2017-05-08
Posty: 196

Re: komunikacja

Znalazł się kolejny mąciciel.
Najważniejsze, że ponownie komunikacja miejska w dniu Wszystkich Świętych była bezpłatna.

Offline

#546 2018-11-18 18:57:59

adler

Użytkownik

Zarejestrowany: 2012-02-27
Posty: 337

Re: komunikacja

Coraz trudniej jezdzić po mieście.
https://www.transport-publiczny.pl/mobi … 60158.html

Offline

#547 2018-12-02 23:47:17

meva

Użytkownik

Zarejestrowany: 2013-08-28
Posty: 203

Re: komunikacja

Łódź Kaliska – Zgierz: Umowa na modernizację podpisana

PKP Polskie Linie Kolejowe zawarły dziś umowę na modernizację 11-kilometrowego odcinka z Łodzi Kaliskiej do Zgierza. Zgodnie z zapowiedziami zarządcy infrastruktury inwestycja przyczyni się do rozwoju oferty przewozowej w regionie. Władze województwa liczą nawet, że pomoże ona powstrzymać spadek liczby mieszkańców regionu.

Dziś w Łódzkim Urzędzie Wojewódzkim podpisana została umowa na modernizację odcinka linii nr 15 pomiędzy Zgierzem a Łodzią Kaliską (oraz krótkiego fragmentu linii nr 16 w obrębie Zgierza). Inwestycja jest elementem remontu ciągu linii z Łodzi do Kutna. Jak informują PKP Polskie Linie Kolejowe, prace na całej linii mają zostać zakończone do 2023 r.

Duża inwestycja realizowana ze środków krajowych

Wykonawcą prac na łódzkim odcinku będzie Zakład Robót Komunikacyjnych DOM z Poznania. Wartość kontraktu to ok. 220 mln zł. – To środki czysto krajowe – podkreślał Arnold Bresch, członek zarządu PKP PLK. – Odcinek pomiędzy Łodzią Kaliską i Zgierzem jest bardzo ważny dla obsługi aglomeracji, ale też w ruchu dalekobieżnym. To wylot z Łodzi na północ i do Poznania – podkreślał przedstawiciel zarządcy infrastruktury.

Ważnym elementem inwestycji ma być modernizacja dwóch stacji kolejowych – w Zgierzu i w Łodzi-Żabieńcu. Pierwsza z nich ma być przebudowana w sposób kompleksowy. – Powstaną tam trzy nowe perony – mówił Arnold Bresch. W Zgierzu powstanie też przejście podziemne. Tunel dla pieszych pod peronami Żabieńca, który jest regularnie zalewany wodą, poddany zostanie natomiast naprawie głównej.

Nowy samorząd chce współpracować z rządem w zakresie kolei

Podkreślanym przez Arnolda Brescha aspektem prowadzenia prac ma być ich wpływ na poprawę rozkładu jazdy. – Takie remonty bardzo mobilizująco działają na przewoźników – podkreślał. Zgodnie z założeniami inwestycji skrócić ma się także czas przejazdu: pociągi pasażerskie pojadą na 11-kilometrowym odcinku Łódź Kaliska – Zgierz 120 km/godz., pociągi towarowe zaś – 100 km/godz.

O dużym znaczeniu remontu dla rozwoju regionu mówili przedstawiciele nowych władz samorządowych oraz centralnych. – Chciałbym wyrazić uznanie dla kierunku, który został przyjęty. Kierunek ten oznacza współpracę pomiędzy władzami centralnymi i samorządowymi – powiedział wicemarszałek województwa łódzkiego Zbigniew Ziemba. Dodał, że liczy, że przedsięwzięcia kolejowe staną się jednym z czynników hamujących spadek liczby ludności.

Modernizacja kolei to nie tylko projekty spektakularne

– Z perspektywy Łodzi i województwa my patrzymy na modernizację kolei jako na bardzo istotny, niezbędny element zagwarantowania spójności terytorialnej naszego państwa. Mamy jednak tendencję do patrzenia na nią przez pryzmat inwestycji najbardziej spektakularnych. Każdy łodzianin myśli od razu o jednym z najpiękniejszych dworców w Europie, jakim jest Łódź Fabryczna, czy o tunelu średnicowym, który będzie niedużym, ale jednak już drugim metrem w Polsce – stwierdził natomiast Zbigniew Rau, wojewoda łódzki. – To, co nas sprowadza tu dziś, pozwala spojrzeć na ten proces z innego punktu widzenia: łączenia aglomeracji z mniejszymi ośrodkami regionalnymi – podsumował.

https://www.rynek-kolejowy.pl/mobile/lo … iwAD6jgiCw

Offline

#548 2019-02-07 03:41:54

4Zgierz

Użytkownik

Zarejestrowany: 2015-02-19
Posty: 40

Re: komunikacja

Co z tramwajem w Zgierzu?

Trwają intensywne prace związane z realizacją projektu, którego celem jest przywrócenie połączenia tramwajowego z Łodzią i realizacja nowej infrastruktury. Pierwszy przetarg, na nadzór inwestorski, ogłoszony jeszcze w grudniu zeszłego roku, zakończył się bez rozstrzygnięcia – do urzędu nie wpłynęła ani jedna
oferta. Przyjęta procedura przewiduje realizację drugiego przetargu lub rozpoczęcie negocjacji (obecnie trwa analiza w tym zakresie). Drugie postępowanie przetargowe dotyczące budowy systemów dla rowerów, parkingów
samochodowych oraz ścieżki rowerowej jest w trakcie przygotowywania. Trzeci i zarazem ostatni przetarg dotyczy przebudowy trasy tramwajowej od Helenówka do Kuraka. Obecnie trwają uzgodnienie z Generalną
Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, Zakładem Dróg i Transportu oraz miastem Łódź w zakresie uszczegółowienia samego przedmiotu zamówienia. Ponadto urzędnicy opracowują bilans energetyczny
dla przedsięwzięcia w celu określenia najkorzystniejszego wariantu z pespektywy zasilania. Najprawdopodobniej to postępowanie rozpocznie się w tym miesiącu. Projekt „Poprawa jakości, funkcjonowania i rozwój oferty systemu transportowego na terenie Miasta Zgierza” jest współfinansowany z budżetu miasta oraz RPO WŁ. (rk)

http://www.miasto.zgierz.pl/sites/defau … en.pdf?787

Offline

#549 2019-06-07 17:46:47

meva

Użytkownik

Zarejestrowany: 2013-08-28
Posty: 203

Re: komunikacja

W Zgierzu autobusy z demobilu, a w innych miastach kupują.

MZK z Oświęcimia sfinalizowało zakup 20 autobusów. Część jest hybrydowa

Miejski Zakład Komunikacji w Oświęcimiu sfinalizował wymianę blisko połowy swojego taboru. Ostatnie trzy z 20 zakupionych autobusów dotarły już do przewoźnika – poinformowała rzeczniczka oświęcimskiego magistratu Katarzyna Kwiecień. Właścicielem MZK jest samorząd miasta.

MZK z Oświęcimia sfinalizowało zakup 20 autobusów. Część jest hybrydowa
Miejski Zakład Komunikacji w Oświęcimiu sfinalizował wymianę blisko połowy swojego taboru. Ostatnie trzy z 20 zakupionych autobusów dotarły już do przewoźnika – poinformowała rzeczniczka oświęcimskiego magistratu Katarzyna Kwiecień. Właścicielem MZK jest samorząd miasta.

Spółka zakupiła 19 niskopodłogowych autobusów oraz niewielkiego busa. Siedem z nich ma napęd hybrydowy, a pozostałe silniki spalinowe, które spełniają normy czystości spalin Euro6.

- Realizacja umowy, która opiewała na 21 mln zł, trwała dwa lata. MZK pozyskał na zakup autobusów blisko 18 mln zł z funduszy unijnych, co stanowi 85 proc. kosztów. Resztę wyłożył z własnych pieniędzy - podała Kwiecień.

Rzeczniczka dodała, że autobusy są klimatyzowane oraz wyposażone w wi-fi i ładowarki do urządzeń mobilnych.

- Są też bardzo ekologiczne, dzięki czemu przyczynią się do zmniejszenia problemu zanieczyszczonego powietrza w okolicy. W środku są biletomaty, wysuwana platforma dla wózków inwalidzkich i monitoring. O kolejnych przystankach informują nie tylko komunikaty głosowe wewnątrz i na zewnątrz autobusu, ale też znajdujące się w środku monitory LCD, na których wyświetla się trasa jazdy - powiedziała Kwiecień.

Autobusy służą nie tylko oświęcimianom, ale też mieszkańcom gmin: Oświęcim, Brzeszcze, Chełmek i części Libiąża.

Miejski Zakład Komunikacji w Oświęcimiu przewozi rocznie blisko 100 tys. osób. Dysponuje 48 autobusami, które rocznie pokonują 2,4 mln km.

https://www.portalsamorzadowy.pl/gospod … 27043.html

Offline

#550 2019-06-15 03:59:46

fagot

Użytkownik

Zarejestrowany: 2019-03-29
Posty: 3

Re: komunikacja

Kolejne hybrydowe autobusy na ulicach Pabianic

Po Pabianicach jeździ już 18 hybrydowych autobusów Solaris Urbino. 14 czerwca do miasta dotarła ostatnia partia pojazdów. Podróżujący nimi pabianiczanie mogą korzystać m.in. z wi-fi, gniazdek do ładowania sprzętu elektronicznego oraz rozbudowanej elektronicznej informacji.

Najważniejsze jednak, że poruszają się pojazdami przyjaznymi środowisku.

- Mam nadzieję, że takich przykładów, jak ten w Pabianicach będzie w naszym regionie więcej. Pracujemy nad tym i chcielibyśmy, żeby województwo łódzkie było jednym z liderów elektromobilności - powiedział podczas uroczystości marszałek Grzegorz Schreiber.

Autobusy zostały zakupione w ramach projektu ,,Modernizacja i rozwój komunikacji miejskiej w Pabianicach”. Jest on realizowany dzięki Regionalnemu Programowi Operacyjnemu Województwa Łódzkiego. Koszt całości projektu wyniósł ponad 70 mln zł, z czego unijne dofinansowanie stanowi 48 mln zł.

https://www.radiolodz.pl/posts/53687-hy … h-pabianic

Offline

#551 2019-07-16 19:59:23

007

Użytkownik

Zarejestrowany: 2012-02-10
Posty: 84

Re: komunikacja

W innych miastach można.

Hybrydowe autobusy Volvo wyjadą na ulice Grudziądza

Volvo Polska dostarczyło siedem miejskich autobusów hybrydowych typu plug-in (tzw. elektryczne hybrydy) do Grudziądza. Volvo wyposażyło też miasto w dwie stacje szybkiego ładowania na trasie autobusów oraz siedem stacji wolnego ładowania w zajezdni.

Autobusy Volvo 7900 Electric Hybrid przyjechały do Grudziądza bezpośrednio z wrocławskiej fabryki Volvo, gdzie są projektowane i produkowane seryjnie od 2010 r.
Pojazdy pomieszczą 90 pasażerów. Zostały wyposażone m.in. w klimatyzację, system elektronicznej informacji pasażerskiej, system lokalizacji pojazdu oraz monitoring wizyjny.
Zamontowano też porty USB do ładowania urządzeń mobilnych, bezprzewodowy Internet WiFi czy system detekcji oraz gaszenia pożaru w komorze silnika i komorze niezależnego ogrzewania.
Grudziądz to kolejne miasto, które zdecydowało się na zelektryfikowane autobusy miejskie Volvo. Hybrydy Volvo kursują dziś na regularnych liniach w Krakowie, Sosnowcu, Inowrocławiu, Tarnowskich Górach, Jeleniej Górze, Białymstoku, Krośnie, Lesznie, Kędzierzynie-Koźlu i Warszawie. W najbliższym czasie hybrydowe autobusy Volvo trafią jeszcze do Ełku. W sumie Volvo dostarczyło do tej pory ze swojej wrocławskiej fabryki ponad 2 tys. hybryd operatorom transportu publicznego w ponad dwudziestu krajach.

- Odebraliśmy siedem nowych autobusów hybrydowych, które będą poruszać się po naszym mieście. To ekologiczne rozwiązanie i krok w kierunku nowoczesności. Komunikacja miejska jest jednym z najważniejszych aspektów funkcjonowania każdego miasta. Chciałbym, żeby w tej sferze Grudziądz cały czas się rozwijał i aby grudziądzanie jeszcze chętniej decydowali się na podróż środkami komunikacji publicznej - mówi Maciej Glamowski, prezydent Grudziądza.

- Cieszymy się, że Grudziądz dołącza do grona miast stawiających na elektromobilność i ekologiczny transport publiczny, a mieszkańcy mogą korzystać z nowoczesnych i przyjaznych środowisku autobusów Volvo. Napęd elektryczno-hybrydowy bardzo dobrze sprawdza się w ruchu miejskim - dzięki wykorzystaniu silnika elektrycznego pojazdy mogą poruszać się całkowicie bezemisyjnie na wielu odcinkach trasy, a co za tym idzie zużywają mniej paliwa, emitują mniej zanieczyszczeń i są ciche - podkreśla Marek Gawroński, wiceprezes Volvo Polska ds. Relacji z Sektorem Publicznym.

Niski poziom hałasu to nie jedyna zaleta autobusów Volvo 7900 Electric Hybrid. Elektryczne hybrydy (plug-in) zużywają o 60 proc. mniej paliwa od autobusów z silnikiem diesla, a emisja dwutlenku węgla zostaje zredukowana aż o 75 do 90 proc. Dla porównania tradycyjne hybrydy zużywają ok. 40 proc. mniej paliwa i emitują 40-50 proc. mniej szkodliwych substancji od autobusów spalinowych.

Hybrydy plug-in to jeden z trzech rodzajów zelektryfikowanych autobusów miejskich, które Volvo dostarcza do polskich miast. Tym różnią się od tradycyjnych hybryd, że na większości trasy zasilane są wyłącznie energią elektryczną, niewielki silnik spalinowy pełni jedynie funkcję pomocniczą.

Taki autobus przejechać może w trybie elektrycznym ok. 70 proc. trasy (w zależności od warunków, w jakich się porusza), a doładowanie baterii odbywa się na przystankach końcowych i trwa jedynie trzy do sześciu minut - po tak krótkim czasie autobus może ruszać w trasę.

Elektryczne hybrydy mogą też być ładowane przy pomocy funkcji plug-in - np. nocą w zajezdni. Oba rozwiązania zostaną zastosowane w Grudziądzu - w mieście powstały dwie stacje szybkiego ładowania oraz siedem stacji wolnego ładowania - w zajezdni.

W przypadku hybryd plug-in istnieje ponadto możliwość zaprogramowania, w którym momencie autobus będzie wykorzystywał napęd elektryczny, a w którym spalinowy. System umożliwia dokładne skalkulowanie zapotrzebowania na energię na danej trasie i wgranie do komputera sterującego pracą jednostki napędowej algorytmu, który automatycznie, po odczytaniu danych z GPS, przełączy napęd ze spalinowego na elektryczny w strefach nisko- bądź zeroemisyjnych - np. w okolicach szkół, szpitali czy osiedli mieszkaniowych. 

- Z perspektywy miast to rozwiązanie wydaje się być bardzo interesujące, pozwala na zupełnie inne spojrzenie na kwestie projektowania. Możliwe jest tworzenie stref zeroemisyjnych, wolnych od spalin - elektryczna hybryda ma możliwość przejazdu w pełni elektrycznego w takich strefach. Co więcej, autobus taki może mieć np. przystanek wewnątrz galerii handlowej, gdzie będzie się poruszał wyłącznie przy wykorzystaniu energii elektrycznej, a więc cicho i bezemisyjnie - mówi Marek Gawroński.

https://www.portalsamorzadowy.pl/gospod … 28991.html

Offline

Poglądy wyrażane na Forum stanowią opinie jego użytkowników. Administracja Forum zastrzega sobie możliwość ingerowania w treści postów w przypadku naruszania dóbr osobistych oraz używania niecenzuralnych określeń.

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
www.pielgrzymkapiotrkow.pun.pl www.thfacpoznan.pun.pl www.cs-gm.pun.pl www.yaoiplay.pun.pl www.pfc2d.pun.pl